ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ - Για οποιοδήποτε παράπονο ή σχόλιο μπορείτε να επικοινωνήσετε με τους zoornalistas στο email: zoornalistasgr@googlemail.com

Πέμπτη 6 Οκτωβρίου 2011

Ο Σπινθουράκης παραδέχεται το σπάσιμο του «εμπάργκο»...

...ΛΕΕΙ ΟΜΩΣ ΟΤΙ ΦΤΑΙΝΕ ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΔΙΟΤΙ ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΕ H ΕΝΔΕΙΞΗ ΣTΗΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Επιστολή του Μανώλη Σπινθουράκη προς την ΕΣΗΕΑ

Υπόψη των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου και τoυ Συμβουλίου Δεοντολογίας.
Αγαπητοί συνάδελφοι.

Χθες Τρίτη 4 Οκτωβρίου ο κυβερνητικός εκπρόσωπος με κατηγόρησε δημοσίως, έστω και χωρίς να με κατονομάσει, ότι κατά τη διάρκεια της πρόσφατης επίσκεψης του πρωθυπουργού Γ. Παπανδρέου στο Βερολίνο δεν σεβάστηκα το «εμπάργκο» και μετέδωσα από το ΜΕΓΚΑ σημεία της συνέντευξης που είχε παραχωρήσει η Α. Μέρκελ στον συνάδελφο Γιώργο Παππά, πριν η συνέντευξη αυτή προβληθεί από την ΝΕΤ.
Επειδή η κατηγορία είναι βαρύτατη, αλλά και επειδή στα ζητήματα της δημοσιογραφικής δεοντολογίας σημασία έχει για έναν δημοσιογράφο πρωτίστως η γνώμη των συναδέλφων του (και ασφαλώς όχι των κυβερνητικών εκπροσώπων), θέλω να θέσω υπόψη της Ενωσης Συντακτών τα πραγματικά γεγονότα:..
Tην Τρίτη 26 Σεπτεμβρίου βρέθηκα λοιπόν, απεσταλμένος του ΜΕΓΚΑ, στο Βερολίνο για να καλύψω τη συνάντηση Παπανδρέου-Μέρκελ. Λίγο πριν τις 20.00 ώρα Ελλάδος, καθ' οδόν προς την καγκελαρία και ενώ ενημέρωνα τηλεφωνικά το κανάλι για τα τεκταινόμενα, ένας εκπρόσωπος του Γραφείου Τύπου μοίρασε μια επίσημη ανακοίνωση της ελληνικής Πρεσβείας με τα βασικά σημεία της συνέντευξης Μέρκελ στη ΝΕΤ. Στην ανακοίνωση αυτή δεν υπήρχε καμία ένδειξη «ΕΜΠΑΡΓΚΟ», ούτε τίποτα σχετικό.
Σκέφτηκα λοιπόν ότι η ΝΕΤ, ακολουθώντας μια συνήθη στην Ευρώπη πρακτική, δημοσιοποιούσε εκ των προτέρων κάποια σημεία αυτής της πολύ σημαντικής συνέντευξης, για να τη διαφημίσει. Ρώτησα τους συναδέλφους μου στο ΜΕΓΚΑ, αν έχουν λάβει την ανακοίνωση, μου απάντησαν αρνητικά και άρχισα να τους τη διαβάζω. Εκρινα ότι είχε σημαντικές ειδήσεις και στη συνέχεια τις μετέδωσα, λέγοντας φυσικά πως προέρχονται από τη συνέντευξη της Μέρκελ στη ΝΕΤ.
Λίγη ώρα αργότερα - και ενώ είχα τελειώσει την ανταπόκρισή μου, με πλησίασε ένας υπάλληλος του Γραφείου Τύπου και ευγενικά μου είπε να μη μεταδώσω άλλα σημεία της συνέντευξης γιατί «όπως ειπώθηκε» υπάρχει εμπάργκο. Το πότε ακριβώς «ειπώθηκε» αυτό δεν είμαι σε θέση να το γνωρίζω, αφού δεν υπέπεσε στην αντίληψή μου. Ούτε το αμφισβητώ άλλωστε, αφού άλλοι δηλώνουν πως το άκουσαν. Αυτό για το οποίο είμαι ωστόσο βέβαιος είναι ότι αν στην επίσημη ανακοίνωση υπήρχε η ένδειξη "εμπάργκο" το ατυχές συμβάν θα είχε αποφευχθεί. Φέτος συμπληρώνω 25 χρόνια δημοσιογραφίας και στο διάστημα αυτό ουδείς συνάδελφος ποτέ με κατηγόρησε για παράβαση της δημοσιογραφικής δεοντολογίας. Στις Βρυξέλλες δέχομαι καθημερινά ουκ ολίγες ανακοινώσεις με την ένδειξη εμπάργκο και το τηρώ με θρησκευτική ευλάβεια. Μετά από τόσα χρόνια σε αυτή τη δουλειά πιστεύω πως μπορώ να σταθώ τίμια και ειλικρινως δεν έχω κανένα λόγο να «υποκλέπτω» τη δουλειά των συναδέλφων μου, όπως φαίνεται να φαντάζεται ο νυν κυβερνητικός εκπρόσωπος.
Υπάρχει όμως ένα ερώτημα: Aφού οι κυβερνητικές υπηρεσίες επιθυμούσαν να υπάρξει εμπάργκο στις δηλώσεις Μέρκελ γιατί δεν το έγραψαν στην ανακοίνωσή τους;
Οι πιθανές απαντήσεις είναι δύο. Είτε το παρέλειψαν σκοπίμως, είτε το παρέλειψαν εκ παραδρομής.
Προσωπικώς είμαι βέβαιος ότι ισχύει η δεύτερη εκδοχή. Τα λάθη άλλωστε είναι ανθρώπινα.
Επί της ουσίας λοιπόν σε αυτή την ιστορία δεν υπάρχει «δράκος». Δεν υπήρξα το «βαποράκι» που σαμποτάρισε την ΝΕΤ, όπως ίσως κάποιοι συνάδελφοι φαντάστηκαν, ούτε φυσικά παραβίασα τη δημοσιογραφική δεοντολογία.
Καταλήγοντας, ας μου επιτραπούν κάποιες παρατηρήσεις. Καταρχήν προς την ΠΡΟΣΠΕΡΤ:
Αγαπητοί μου συνάδελφοι αντιλαμβάνομαι το οργισμένο ύφος της ανακοίνωσης που εκδώσατε για το θέμα αυτό την προηγούμενη εβδομάδα. Στη θέση σας και εγώ οργισμένος θα ήμουν. Ωστόσο επιτρέψτε μου να σας πω ότι η απαίτηση που προβάλατε «να πάει σπίτι του» ο υπάλληλος που υπέπεσε σε σφάλμα είναι υπερβολική. Ιδίως σε αυτούς τους χαλεπούς καιρούς. Είμαι σε θέση να γνωρίζω την ποιότητα των ανθρώπων που εργάζονται στο Γραφείο Τύπου του Βερολίνου και σας διαβεβαιώνω πως η ελληνική δημόσια διοίκηση δεν έχει πολλά τέτοια στελέχη, που να την υπηρετούν με αυταπάρνηση επί 30 και πάνω χρόνια.
Τέλος προς τον κυβερνητικό εκπρόσωπο το μόνο που έχω να πω είναι ότι η στοιχειώδης γενναιοψυχία επιβάλλει ενίοτε να παραδεχόμαστε τα λάθη μας. Εκδώσατε, κι ας μην το ομολογείτε, μια ανακοίνωση που θέλατε να έχει εμπάργκο, αλλά ξεχάσατε να το γράψετε. Δεν χάλασε ο κόσμος.
Τα περί δημοσιογραφικής δεοντολογίας, όμως, τι τα θέλατε;

Με τιμή
Μανώλης Σπινθουράκης - Μέλος της ΕΣΗΕΑ